صورت معاملات فصلی چیست؟ و جرایم عدم ارسال

صورت معاملات فصلی چیست؟

سازمان امور مالیاتی برای رعایت حال مودیان و افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند در ماده ۱۶۹ مالیات های مستقیم به وضوح و شفاف در مورد صورت معاملات فصلی صحبت کرده است. در این ماده به صورت کاملا روشن به سه نکته اساسی اشاره شده است:

  • همه سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام می دهند، باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. انجام این کار می تواند به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و سی دی صورت گیرد. آنچه که مهم است ارسال به موقع این مدارک بوده که می تواند از جرایم متعاقب ارسال با تاخیر جلوگیری کند.
  • در بخشی از این ماده آمده است، معاملات کوچک یعنی معاملاتی که مبلغ آنها تا ده درصد حد نصاب تعیین شده است، نیازی به ارسال ماهانه نداشته و مودیان می توانند لیست و فهرست این معاملات را به صورت کلی و هر سه ماه یکبار ارسال کنند. یعنی همه خرید و فرش های کوچک با هم بعد از سه ماه ارسال شوند.
  • مسئله ای که در ارسال صورت معاملات فصلی، مودیان باید مد نظر داشته باشند، دریافت کارت اقتصادی است و ارسال مدارک به سازمان امور مالیاتی باید به همراه کد اقتصادی ذکر شده در این کارت باشد تا مورد پذیرش قرار بگیرد. بدون دریافت کارت اقتصادی هیچ مدرکی از مودی در سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی شود.

تاریخ ارسال صورت معاملات فصلی

  • اگر تا تاریخ تعیین شده برای ارسال صورت معاملات فصلی کد اقتصادی آماده نشد مودیان باید چه کار کنند؟

اگر مودی درخواست کد اقتصادی کرده اما تا زمان تعیین شده برای ارسال مدارک کد اقتصادی آماده نشود، رافع مسئولیت او نبوده و باید مدارک را با نام و نام خانوادگی و کد ملی در مهلت تعیین شده ارسال کند.

  • آیا می شود صورت معاملات فصلی و صوت مالی پایان سال شرکت را به صورت یکجا ارسال کرد؟

ارسال هر کدام از موارد ذکر شده نمی تواند، رافع مسئولیت برای ارسال دیگری باشد و مودیان حتما باید هر یک از مدارک مذکور را در مهلت مقرر و به صورت جداگانه به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

  • در قانون برای ارسال صورت معاملات فصلی از چه اشخاصی نام برده شده است؟

در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم به دو گروه مشاغل بند الف و ب در این مورد اشاره شده است. مشاغل بند الف افرادی هستند که طبق قانون باید معاملات خود را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت کنند و مشاغل بند ب هم سازمان ها و شرکت ها و افرادی هستند که موظفند معاملات خود را در دفتر درامد و هزینه ثبت کرده و گزارشات کامل آن را داشته باشند.

مشاغل بند الف ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم چه مشاغلی هستند؟

برخی از این مشاغل که مشمول بند الف می شوند شامل : همه افرادی که کارت بازرگانی دارند، وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا، افرادی که صاحب کارخانه و شرکت های تولیدی هستند و به واسطه انجام فعالیت تولیدی جواز و پروانه کسب دارند، افرادی که امتیاز بهره برداری از معادن را کسب کرده اند، همه شرکت های حسابداری و حسابرسی و خدماتی، بیمارستان ها و زایشگاهها و همچنین درمانگاهها و آسایشگاهها و مدارس هم باید صورت معاملات فصلی خود را ارسال کنند.

مشاغل بند ب ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم چه مشاغلی هستند؟

مشاغلی که مشمول بند ب ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم می شوند به شرح ذیل هستند: افرادی که کارگاههای صنعتی دارند، مشاوران و وکلای دادگستری، افرادی که به کار دلالی مشغولند، طلا و جواهر فروشان، افرادی که در کار خرید و فروش آهن هستند هم باید مدارک مذکور را در مهلت مقرر ارسال کنند.

عدم ارسال صورت معاملات فصلی چه جرایمی دارد؟

در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم در خصوص جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی آمده است: این تخلف و همچنین عدم ارسال کد اقتصادی و یا استفاده از کد اقتصادی شخص دیگر و همچنین دادن کد اقتصادی خود به یک نفر دیگر جریمه ای معادل ۱۰ درصد مبلغ معامله انجام شده در بر خواهد داشت. نکته دیگر در خصوص این موضوع ارسال دیرهنگام و بعد از مهلت مدارک است که باعث می شود، یک درصد معامله ای که مدرک آن دیر ارسال شده مشمول جریمه شود.

چطور می توانم صورت معاملات فصلی خود را ارسال کنم ؟

برای ارسال این مدارک شرکت ها و سازمان های تجاری و کلیه اشخاص حقیقی می توانند به پورتابل سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و بعد از طی مراحل ذکر شده و ارسال مدارک تعیین شده نسبت به ثبت اطلاعات اقدام نمایند. ضمنا همه افرادی که طبق قانون مشمول ارسال این مدارک هستند، می توانند از شرکت ها و موسات مالی و حسابداری دارای مجوز کار در این خصوص هم کمک گرفته و از صفر تا صد این کار را به آنها بسپارند تا در اولین فرصت مدرک مربوط ارسال و مودی مشمول جرایم تعیین شده نشود.

جرایم عدم ارسال گزارشات معاملات فصلی

عدم انجام تکالیف قانونی در خصوص گزارشات خرید و فروش فصلی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر و یا استفاده غیر قانونی از کد اقتصادی دیگران موجب تعلق جریمه هایی به شرح زیر می گردد. در صورتی که رعایت موارد مذکور در ماده فوق بنا به ‌تشخیص هیأت حل اختلاف مالیاتی از عهده مؤدی خارج بوده ‌باشد مشمول بی‌اعتباری دفاتر و جرایم مربوط حسب مورد نخواهد بود:

۱- در صورتی که مودی فاقد کد اقتصادی باشد یا از کد اقتصادی خودش برای معاملات دیگران استفاده نماید یا از کد اقتصادی دیگران برای معاملات خودش استفاده کند ده درصد مورد معامله باید جریمه بپردازد .

۲- کلیه تکالیفی که در ماده ۱۶۹ آمده است باید توسط مودیان و طرفین معامله رعایت شود در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد و مسئول خواهند بود .

۳- در صورتی که مودیان از ارائه لیست معاملات خود به سازمان امور مالیاتی خودداری کنند یک درصد معاملاتی که مخفی کرده اند و لیست آن را ارائه نداده اند جریمه خواهند شد . این جریمه غیرقابل بخشش است .

۴- اگر خریداری شماره اقتصادی خود را به فروشنده ندهد فروشنده در صورتیکه مشخصات کامل خریدار و مورد معامله را تا حداکثر یک ماه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد در این مورد مشمول جریمه نخواهد شد .

۵- افراد حقیقی یا حقوقی که تخلف کرده و از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود استفاده نمایند نسبت به پرداخت جریمه با افرادی که از کد اقتصادی آنها استفاده کرده اند مسئولیت تضامنی دارند .

۶- هر گونه جعل و تقلب و سند سازی در کد اقتصادی یا ارائه صورت های مالی و گزارشات معاملات فصلی خلاف قانون بوده و مطابق با مقررات با آن برخورد میشود .

۷- کلیه صاحبان بنگاههای اقتصادی و کسب و کارها مکلفند اسناد مربوط به خرید های خود را در سال فعالیت و سال بعد آن حفظ کنند و در هر زمانی که سازمان امور مالیاتی درخواست بازدید آنها را داشت ارائه نمایند .

۸- در صورتی که ماموران سازمان امور مالیاتی پس از بررسی اسناد و مدارک گزارشات معاملات فصلی و کد اقتصادی تخلفی مشاهده کردند مودیان مکلفند ظرف حداکثر ۳۰روز نسبت به پرداخت مبلغ تعیین شده مالیات اقدام کنند .

تهیه گزارشات معاملات فصلی و نحوه ارائه جزییات و دریافت کد اقتصادی یکی از موارد مهم در قوانین مالیاتی کشور بوده و مودیان در صورتی که خود اطلاعات کافی در این خصوص نداشته باشند می توانند از مشاوره و کمک موسسات خدمات مالی و حسابدرای استفاده نمایند که در موعد مقرر اسناد قانونی را تهیه کرده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند .



دیدگاهتان را بنویسید